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15 de janeiro de 2019
9 de janeiro de 2019
Interpretação ambiental é tema de publicação do ICMBio
Fonte: Comunicação ICMBio
A publicação lançada pelo ICMBio tem o objetivo de
oferecer uma compilação dos principais conceitos teóricos relacionados à interpretação
ambiental.
Como traduzir para a sociedade toda riqueza e
complexidade do nosso patrimônio natural e cultural? De que forma a visita às
unidades de conservação pode, ao mesmo tempo, entreter e sensibilizar o
público?
Estas são algumas das questões que surgem com
frequência no planejamento do uso público nas unidades de conservação
brasileiras e que são comuns aos gestores de áreas protegidas de todo o mundo.
A resposta é o emprego da interpretação do patrimônio, ou interpretação
ambiental, como é conhecida no Brasil. É uma forma especial de comunicação cujo
conceito foi desenvolvido nos Estados Unidos há mais de 60 anos e continua a
evoluir até hoje, a partir da experiência e dos estudos realizados em
diferentes países.
A interpretação ambiental é uma das ferramentas
elencadas no documento “Diretrizes para visitação em unidades de conservação”,
publicado pelo Ministério do Meio Ambiente em 2006, mas ainda permanece pouco
conhecida e utilizada no Brasil. A publicação lançada pelo Instituto Chico
Mendes de Conservação da Biodiversidade (ICMBio) tem o objetivo de oferecer uma
compilação dos principais conceitos teóricos relacionados à interpretação
ambiental e estabelecer diretrizes e princípios para uso da ferramenta no Instituto.
A publicação é fruto do aprendizado e
amadurecimento de um conjunto de servidores capacitados em interpretação
ambiental por meio da Parceria para Conservação da Biodiversidade na Amazônia,
instrumento assinado entre os governos do Brasil e dos Estados Unidos,
financiado pela Agência Americana para o Desenvolvimento Internacional (USAID)
e que viabiliza a cooperação técnica entre o ICMBio e o Serviço Florestal dos
Estados Unidos.
A publicação Interpretação Ambiental nas Unidades
de Conservação Federais compõe um ciclo de publicações organizadas pela
Coordenação de Planejamento, Estruturação da Visitação e do Ecoturismo (COEST)
com vistas à consolidação e difusão de estratégias de qualificação da visitação
nas unidades geridas pelo ICMBio. Ele é destina-se a ser um documento
orientador e que estimule a adoção de novas formas de comunicação e aproximação
com a sociedade.
Clique aqui para baixar a publicação
23 de outubro de 2018
PROTECTED AREAS IN CANADA
Paulo Bidegain
Parks and protected areas in Canada have a long tradition, dating back to 1885. The first designated protected area was Banff National Park, established in 1885 to protecthot springs discovered on the eastern slopes of Alberta ’s Rocky Mountains, only three years after Yellowstone National
Park was established by USA .
It was followed by the Parks of Niagara (1885, formerly known as Queen Victoria Niagara Falls Park) established by the Government of Ontario, Last Mountain Lake (1887) in Saskatchewan, Canada’s first waterfowl refuge, and two Ontario Provincial Parks, Algonquin (1893) and Rondeau (1894).
In 1911 the world’s first organization charged with the management of national parks, the Dominion Parks Branch, was established, which is nowadays the Parks Canada Agency.
Dudley , N., Mulongoy, K.J., Cohen S, Stolton, S., Barber, C.V. & Gidda,
S.B. (2005). Towards Effective Protected
Area Systems. An Action Guide to
Implement the Convention on Biological Diversity Programme of Work on Protected
Areas. Secretariat of the Convention on Biological Diversity, Montreal , Technical
Series no. 18, 108 pages.
Parks and protected areas in Canada have a long tradition, dating back to 1885. The first designated protected area was Banff National Park, established in 1885 to protect
It was followed by the Parks of Niagara (1885, formerly known as Queen Victoria Niagara Falls Park) established by the Government of Ontario, Last Mountain Lake (1887) in Saskatchewan, Canada’s first waterfowl refuge, and two Ontario Provincial Parks, Algonquin (1893) and Rondeau (1894).
In 1911 the world’s first organization charged with the management of national parks, the Dominion Parks Branch, was established, which is nowadays the Parks Canada Agency.
Under the Constitution of Canada, responsibility for environmental
management, including in that broad mandate the designation and implementation
of parks and protected areas in Canada ,
is a shared responsibility between the federal government and
provincial/territorial governments. A small but increasing number is also administered by Aboriginal
governments and communities. Some protected areas are jointly managed by two or
more administrations.
Canada has ratified the following international
agreements relating to protected areas and habitats:
· Convention
on Biological Diversity;
· Convention
on Wetlands of International Importance Especially as Waterfowl Habitat
(Ramsar);
· Declaration
of Intent for the Conservation of North American Birds and their Habitat;
· Agreement
on the Conservation of Polar Bears and Their Habitats;
· Convention
for the Protection of Migratory Birds in the United
States and Canada ;
· Agreement
between the Government of Canada
and the Government of the United
States on the Conservation of the Porcupine
Caribou Heard;
· Convention Concerning the Protection of the World
Cultural and Natural Heritage World Heritage Convention;
By 2011, figures show that:
· Canada has substantially
grown the amount of area protected in the last 60 years: 1950 = 1.7% of Canada : 1975 =
3.0%; 2000 = 6.7%; 2005 = 9.3%; 2010 = 11.8%);
· Canada has set aside 11.8%
of its lands and freshwaters as protected areas (permanent and interim);
· Only
45,280 km2 (0.64 %) of Canada ’s oceans are protected;
· Canada ’s terrestrial protected
areas network includes a total of 117.9 million hectares (ha). 36.0 million
hectares ha (30.5%) of these lands currently have interim protection;
· For
IUCN categories I to IV, Canada
has set aside 7.9% (78.9 M ha) of its lands and freshwaters;
· 20%
of Canada ’s
ecozones are afforded greater than 20% protection, 40% have between 10% and 20%
protection, and 40% have less than 10% protection;
· The
extent of protected areas in Canada
varies considerably between different ecological regions of the country. 22.4%
of the Arctic Cordillera ecozone is found within protected areas, compared with
8.4% of the Boreal Shield ecozone, and 1.1% of the Mixedwood Plain ecozone (Great Lakes - St. Lawrence Valley).
· Three
jurisdictions have set aside more than 10% of their area: British
Columbia at 14.5%, Alberta at
12.5% and Yukon
at 10.8% ;
· Northwest
Territories and Quebec
have added the most area of new protected areas between 2000 and 2010
(23,011.437 and 12,551,481 hectares respectively);
· Quebec and Newfoundland and Labrador
have increased the most between 2000 and 2010 as a percent of what they had in
2000 (2009% and 342% respectively) (Environment Canada, 2009; Lee and Cheng, 2010)
In Canada, at federal level, there is not an official system of parks
and protected established by law. Instead, many types of protected areas have
been designed and managed by separated institutions based on specific acts and
policies. Each has its own legislation, with different level of protection.
Summary
of Canada’s Federal Protected Areas of National and International Recognition
Recognition
|
Type
|
Steward
|
Legislation
|
Major Policy
|
National
Recognition
|
National
Parks and National Parks Reserve
|
Parks
Canada Agency
|
National
Parks Act
|
National
Park System Plan
|
Gatineau
Park
|
NCC
|
None
|
Gatineau Park Management Plan
|
|
National
Historic Sites
|
Parks
Canada Agency
|
Historic Sites and Monuments Act
|
National Historic Sites of Canada System Plan
|
|
National
Marine Conservation
Areas
|
Parks
Canada Agency
|
Canada National Marine Conservation
Areas
Act
|
i) National Marine Conservation Areas Policy
ii) Sea to Sea to Sea –Canada’s National Marine Conservation Areas
System Plan
|
|
Marine
Protected Areas
|
Fisheries and
Oceans Canada (DFO)
|
Oceans
Act
|
i) National Framework for Establishing and Managing Marine Protected
Areas
ii) Ocean Strategy
|
|
Migratory Bird Sanctuary
|
Environment
Canada - Canadian Wildlife Service
|
Migratory
Birds Convention Act:
|
Migratory Bird Sanctuary Policy, Criteria and
Procedures
|
|
National Wildlife
Areas
|
Environment
Canada - Canadian Wildlife Service
|
Canada
Wildlife Act:
|
i) Wildlife Policy for
Canada
Criteria for Selecting Candidate National Wildlife Areas
|
|
Heritage Rivers
|
Parks
Canada Agency (CHR Board Secretariat)
|
No
new legislation, depend on existing laws and regulation
|
Canadian Heritage Rivers System (CHRS)
|
|
International
Recognition
|
Wetlands
of International Importance
|
Environment
Canada
Canadian
Wildlife Service
|
Convention on Wetlands of
International Importance Especially as Waterfowl Habitat (Ramsar)
|
National
Ramsar Program
Federal
Policy on Wetland Conservation
|
World Heritage
Sites
|
Parks
Canada
|
World Heritage Convention
|
Tentative List for World Heritage Sites in Canada.
|
|
Biosphere Reserves
|
Environment
Canada
|
None
|
The
UNESCO World Biosphere Reserve Program
|
Source: compiled from several sources.
Additionally, there are at least more 13
protected areas systems, being 10 provincial and three territorial.
Parks Canada is the major protected area
agency, managing 42 parks, ranging in size from 8.7 km2 to 44,807 km2
and collectively covering an area of 224,466 km2, which represents
2.2% of the total area of Canada.
EnvironmentCanada is responsible for 51
National Wildlife Areas (NWAs) and 92 Migratory
Bird Sanctuaries, to protect habitat for migratory birds, support
wildlife or ecosystems at risk, or represent rare or unusual wildlife habitat
or a biogeographic region. Fisheries and Oceans Canada manages eight marine protected areas (MPAs).
Environment
Forty-one rivers have been nominated to the
Canadian Heritage Rivers System (CHRS), totalling almost 11,000 kilometres. Canada presently has
37 sites designated as Wetlands of International Importance (Ramsar Site), with
a surface area of 13,066,675 hectares. On top of that, 16 Biosphere Reserve and
15 World Heritage Sites have been established.
In 1992, Canada’s federal, provincial and
territorial ministers of environment, parks and wildlife signed a Statement of
Commitment to Complete Canada’s Network of Protected Areas, but the goals
weren’t met
Major challenges related to protected areas
plan and management are:
· The
needs for a national strategy and an up-to-date management plan;
· Insufficient
human and financial resources;
· Pressures
for development within the parks to accommodate the demands of visitors without
damaging the ecosystems;
· Visitor satisfaction improvement;
· Keep
national parks’ ecological integrity;
· External
threats management, such as invasion by exotic species, poaching, mining,
logging, agriculture, urbanization, fire, water projects, hunting, tourism,
acid precipitation, and chemical pollution;
· Effects
of climate change, in which several protected areas are project to experience a
change in biome type (parks will no longer be representative of their natural
region);
· Research partnerships (Dearden, 2008, Dearden and Mitchell, 2009, Lemieux.
and. Scott, 2005)
Sources
Dearden, P & Mitchell, B. I. (2009).
Endanged Species and Protected Areas. In: ___. Environmental Change and Challenge:
A Canadian Perspective. Third Edition, Oxford University
Press.
Dearden, P. (2008). Progress and Problems in Canada’s Protected Areas: Overview of
Progress, Chronic Issues and Emerging Challenges in the Early 21st Century.
Paper Commissioned for Canadian Parks for Tomorrow: 40th Anniversary
Conference, May 8 to 11, 2008, University
of Calgary , Calgary , AB. Retrieved December 2, 2011, from University
of Calgary Website: http://hdl.handle.net/1880/46957
Dudley,
N. (Editor) (2008). Guidelines for Applying Protected Area Management
Categories. Gland , Switzerland :
IUCN. x+ 86pp.
Ecological Stratification Working Group (1995). A National Ecological
Framework for Canada .
Report and national map at 1:7 500 000 scale. Ottawa :
Agriculture and Agri-Food Canada , Research Branch, Centre for Land and
Biological Resources Research; and Hull :
Environment Canada ,
State of the Environment Directorate, Ecozone Analysis Branch.
Environment Canada . (2008). Compendium of International Environmental
Agreements. Gatineau , Quebec . Multilateral and Bilateral Relations
Directorate. International Affairs Branch.
NRC.
(2011). Protected Areas through Time In: ____. The Atlas of Canada .
Natural Resources Canada .
Retrieved December 10, 2011, from http://atlas.nrcan.gc.ca/site/english/maps/environment/protectedarea
Environment Canada . (2009). Canada’s
4th National Report to the United Nations Convention on Biological Diversity. Gatineau ,
Quebec . Ecosystems and
Biodiversity Priorities Division.
Lee, P. and Cheng, R. (2010). Canada’s Terrestrial Protected Areas Status
Report 2010: Number, Area and “Naturalness.” Edmonton , Alberta .
Global Forest Watch Canada ,
10th Anniversary Publication #6. 155 pp. The most updated source of Canada
protected areas.
Lemieux, C. and. Scott, D. J. (2005). Climate change, biodiversity conservation
and protected area planning in Canada. The Canadian Geographer 49, no 4
(2005) 384–399
UNEP/CDB (2011). United Nation Decade of Biodiversity. Protected Areas Fast Facts. Retrieved December 8, 2011, from
UNEP Website:
14 de outubro de 2018
Mental health benefits of the outdoors
Source: Sarah McMichael - Ontario
Parks Blog.
Do you ever find yourself feeling calmer, more relaxed, or more focussed after spending time in nature? That’s because time outside has studied and proven benefits for your mental health. Mental illness affects one in five Canadians in any given year. This World Mental Health Day, let’s talk about what some Vitamin N (nature) can do for your mental health.
A simple stay in the outdoors can do wonders for relieving
anxiety, stress, and depression. Countless studies have proven that nature has
a positive effect on your mental health. What you see, hear, and experience in
nature can improve your mood in a moment.
There is a strong connection between time spent in nature and
reduced negative emotions. This includes symptoms of anxiety, depression, and
psychosomatic illnesses like irritability, insomnia, tension headaches, and
indigestion.
Feeling stressed? Research shows a link between exposure to nature
and stress reduction. Stress is relieved within minutes of exposure to nature
as measured by muscle tension, blood pressure, and brain activity. Time in
green spaces significantly reduces your cortisol, which is a stress hormone.
Nature also boosts endorphin levels and dopamine production, which promotes
happiness.
Nature has a myriad of other brain benefits as well. Contact with
nature has restorative properties, increasing energy and improving feelings of
vitality and focus. Being nearby to nature has been shown to reduce symptoms of
ADHD.
Are you stuck on a project or idea? Being outside also improves
creative thinking.5 Proximity to green space can restore capacity for
concentration and attention.
Trouble sleeping? A two-hour walk in the woods is enough to
improve sleep quality and help relieve sleep problems. Sleeping away from
artificial light and waking up with natural sunlight can reset your circadian
rhythm, which will help you feel refreshed after a better night’s sleep.
Nature can also help with the grief process. This is because
exposure to nature causes better coping, including improved self-awareness,
self-concept, and positively affected mood.
The positive effects of nature affect the way you treat others.
People are more caring and positive when they are exposed to and around various
forms of nature.
Getting outdoors doesn’t have to be a lot of work. There are lots
of simple ways you can get quality time in nature.
Start with taking a walk in the woods. Nature walks help combat
stress while improving mental well-being. Want to take your walk to the next
level? Try forest bathing.
Move your workout into the outdoors. Regular use of natural areas
for physical activity can reduce the risk of mental health problems by 50%. Completing
activities like walking, cycling, jogging, or doing yoga in a natural
environment makes you happier than in the city.
Engage your senses to maximize the health benefits of being
outside. Breathe deep, as the scent of fresh pine has been shown to lower
stress and anxiety. Make sure to pause and listen, as studies show that
listening to nature sounds like bird songs and rushing water can help lower
stress levels.
Book a camping trip. Immersing yourself in nature for a longer
period of time is the best way to absorb the health benefits of the outdoors.
9 de abril de 2018
Parques, Intervenção e Inclusão Social
Paulo Bidegain
Em 1932, em plena grande recessão nos Estados Unidos, assume o poder o presidente Franklin Delano Roosevelt. Nos 100 primeiros dias de governo, Roosevelt aprovou diversas medidas, dentre elas a Lei do Trabalho Emergencial de Conservação (Emergency Conservation Work Act), que ficou mais conhecida como Corpo Civil de Conservação (CCC). Roosevelt propôs recrutar milhares de trabalhadores, alistá-lo em um exército civil e enviá-los para os “campos de batalha” para lutar contra a erosão e a destruição ambiental. A velocidade recorde com o plano avançou desde o planejamento, autorização e operação é tido como um feito de cooperação entre agências e departamentos do Governo Federal. O primeiro trabalhador alistou-se apenas 37 dias após a posse do presidente.
Conhecido também como “Roosevelt's Tree Army”, o CCC durou cerca de dez anos e produziu os seguintes resultados:
Em 1932, em plena grande recessão nos Estados Unidos, assume o poder o presidente Franklin Delano Roosevelt. Nos 100 primeiros dias de governo, Roosevelt aprovou diversas medidas, dentre elas a Lei do Trabalho Emergencial de Conservação (Emergency Conservation Work Act), que ficou mais conhecida como Corpo Civil de Conservação (CCC). Roosevelt propôs recrutar milhares de trabalhadores, alistá-lo em um exército civil e enviá-los para os “campos de batalha” para lutar contra a erosão e a destruição ambiental. A velocidade recorde com o plano avançou desde o planejamento, autorização e operação é tido como um feito de cooperação entre agências e departamentos do Governo Federal. O primeiro trabalhador alistou-se apenas 37 dias após a posse do presidente.
Conhecido também como “Roosevelt's Tree Army”, o CCC durou cerca de dez anos e produziu os seguintes resultados:
·
3,470 torres
de observação de incêndios florestais erguidas;
·
156 mil
km de estradas de apoio ao combate à incêndios florestais;
·
2 milhões
de horas de 235 mil homens devotadas para combater incêndios;
·
3 bilhões
de árvores plantadas;
·
Proteção
de habitats de animais silvestres;
·
Controle
de doenças e de insetos;
·
Inventários
florestais e reflorestamentos;
·
Implantação
de infraestruturas para recreação em parques e áreas protegidas;
Muitos
políticos da época acreditam que o CCC foi o maior responsável pela queda de
55% da criminalidade no país. Nos parques e áreas protegidas, o CCC plantou
árvores, abriu e manteve estradas, trilhas e mirantes, além de construir áreas
de piquenique, campings, cabanas, banheiros públicos e outras infraestruturas e
facilidades.
Em 1985, John Paige, funcionário do Serviço de
Parque Nacional dos Estados Unidos (National Park Service) publicou um
relatório intitulado “The Civilian
Conservation Corps and the National Park Service, 1933– 1945: An Administrative
History”. No relatório, Paige cita que o grande impulso para a disseminação
dos parques estaduais em todo o país foi devido ao CCC.
Já em 1935, graças aos serviços do
CCC, 41 estados desenvolviam programas para implantação de parques estaduais
visando aproveitar a mão-de-obra remunerada pelo Governo Federal. Para exemplificar,
em 1933 o Poder Legislativo da Florida rapidamente aprovou uma lei determinando
ao Conselho Florestal a incumbência de selecionar áreas adequadas para
implantação de parques e florestas estaduais. O sistema de parques estaduais da
Flórida foi oficialmente instituído em 1935 e, em apenas um ano, sete áreas
protegidas foram criadas. Paige aponta que o CCC estimulou a criação de nada
menos que 711 parques estaduais no país.
Os
resultados extraordinários obtidos pelo CCC na década de 1930 do século passado
comprovam que os parques podem ser instrumentos efetivos de inclusão social e
fazer a diferença. O Estado Rio de
Janeiro abriga em suas regiões mais pobres, milhares de jovens que não
trabalham nem estudam, sem perspectivas de futuro e esperança de uma vida
melhor.
Inspirado
no CCC, o Exército, com apoio dos Governos Federal e do Estado e das
Prefeituras poderia desenvolver um programa semelhante, recrutando jovens entre
16 e 25 anos para trabalhar nos parques nacionais, estaduais e municipais e nas
praças, parques urbanos e praias ou mesmo para a melhoria ambiental e
urbanística das comunidades. O programa pode envolver treinamento básico para as
funções e, ao mesmo tempo, a capacitação para exercer uma profissão,
preparando-os para quando fossem desligados do programa.
Os jovens
podem trabalhar tanto na sede dos órgãos gestores de áreas protegidas quando nas
pontas. A experiência internacional mostra que para operar de forma eficiente, parques
demandam diversas profissões de nível médio. O quadro a seguir resume um elenco
preliminar de ocupações.
Atividade
|
Profissões
de Nível Médio e Elementar
|
Turismo,
Uso Público e Comunicação
|
Técnico
de Gestão de Turismo, Técnico em Guia de Turismo, Técnico em Lazer, Técnico
em Eventos, Técnico em Hospedagem, Monitor de Turismo, Atendente Bilíngue, Salva-Vidas.
Webdesigner,
Técnico de Comunicação.
|
Manejo
da Flora e Fauna
|
Técnico
de Meio Ambiente, Técnicos Agrícolas e Florestais, Jardineiros, Mergulhador,
Piloto de Embarcação (Mestre Arrais)
|
Proteção
|
Técnico
Guarda-Parque, Bombeiro Civil (resgate e combate a incêndios)
|
Infraestrutura
(Manutenção e Reparo Predial), Veiculos e Equipamentos
|
Técnicos
de Edificação, Eletricistas, Bombeiros Hidráulicos, Pedreiros, Carpinteiros, Mecânico.
|
Geoprocessamento
|
Técnico de Geoprocessamento
|
Administração
|
Técnico
Administrativo, Auxiliar de Escritório, Almoxarife, Secretária, Técnico de
Segurança do Trabalho, Técnico de Recursos Humanos
|
Para
viabilizar recursos basta cortar a enorme gordura dos superorçamentos de órgãos
como o Tribunal de Justiça do Estado (R$ 3,663
bilhões), ALERJ (R$ 1,031 bilhão), Tribunal
de Contas do Estado (R$ 717,3 milhões), Defensoria Pública Geral do Estado (R$
649 milhões) e da Procuradoria Geral do Estado (R$ 326 milhões). Ou mesmo da Câmara
de Vereadores, Procuradoria e Controladoria Geral da Capital, que juntos gastam
R$ 1,2 bilhão, transferindo-os para o programa.
Para mais informações:
Civilian Conservation Corps (Wikipedia) – clique aqui
Civilian Conservation Corps (National Park Service) – clique aqui
Civilian Conservation Corps (US History Site) – clique aqui
Roosevelt's Tree Army – clique aqui
Vídeo American Experience The Civilian Conservation Corps – clique aqui
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